top of page

نظرة تحليلية لنسب السيولة للشركات : تحليل لشركة ستاربكس و ميكروسوفت لعام 2023

في عالم المال، نسب السيولة ليها دور أساسي في تقييم الصحة المالية للشركات. النسب دي بتقيس قدرة الشركة على دفع التزاماتها اللي بتستحق قريب باستخدام أصولها اللي موجودة دلوقتي، وده بيدينا فكرة عن استقرار الشركة المالي وكفاءتها في الشغل. في سنة 2024، والشركات لسه بتواجه تحديات البيئة الاقتصادية المتغيرة، فهم وتحليل نسب السيولة بقى أكتر أهمية للمستثمرين والدائنين والإدارة.

في المدونة دي، هنغوص في مفهوم نسب السيولة، ونتكلم عن أهميتها، وأنواعها، وإزاي بتتحسب. كمان هنشوف أمثلة حقيقية من سنة 2023، ونحلل وضع السيولة لشركات مختارة وإزاي النسب دي بتعكس صحتهم المالية ومرونتهم.

فهم نسب السيولة

نسب السيولة دي مقاييس مالية مهمة بتستخدم علشان نعرف قدرة الشركة على دفع التزاماتها القصيرة الأجل باستخدام أصولها الحالية. النسب الأساسية في السيولة هي النسبة الحالية ونسبة السيولة السريعة.

  • النسبة الحالية: بنحسبها بقسمة الأصول الحالية على الالتزامات الحالية. بتقولنا الشركة عندها موارد كفاية ولا لأ علشان تغطي التزاماتها اللي بتستحق قريب.

  • نسبة السيولة السريعة: دي برضو بيتقال ليها نسبة الاختبار الحمضي. بنحسبها بطرح المخزون من الأصول الحالية وبعدين نقسمها على الالتزامات الحالية. دي بتدي اختبار أصعب للسيولة عن طريق استبعاد الأصول الأقل سيولة زي المخزون.

النسب دي مهمة جداً في تقييم الصحة المالية للشركة، وخصوصاً سيولتها القصيرة الأجل. النسب العالية عادةً بتدل على وضع سيولة قوي، يعني الشركة مستعدة كويس لدفع التزاماتها القصيرة الأجل. لكن النسب المنخفضة ممكن تدل على مشاكل في السيولة.

دراسات حالة لشركات عام 2023

شركة ستاربكس

  • الصناعة: الأغذية والمشروبا

  • نسب السيولة (حتى الربع الرابع من عام 2023)

  • نسبة النقد: تحسنت من 0.39 في الربع الثالث لـ 0.42 في الربع الرابع.

  • التحليل: التحسن في نسبة النقد بيدل على زيادة قدرة ستاربكس على تغطية الالتزامات القصيرة الأجل بأصولها السائلة.نسبة نقد أعلى من 0.4 بتدل على وضع سيولة مستقر نسبياً.

شركة مايكروسوفت

  • الصناعة: التكنولوجي

  • نسب السيولة (حتى الربع الرابع من عام 2023)

  • النسبة الحالية ونسبة السيولة السريعة: تدهورت من الربع الثالث للربع الرابع، لكن تحسنت من الربع الرابع للربع الأول من عام 2024.

  • التحليل: التقلبات في نسب السيولة بتدل على تغييرات في إدارة الأصول والالتزامات القصيرة الأجل. التدهور في الرب الرابع بيدل على انخفاض في السيولة، يمكن بسبب زيادة الالتزامات أو انخفاض الأصول السائلة. لكن التحسن بعدها بيدل على تعافي.

التحليل بالمقارنة

لما نقارن نسب السيولة لستاربكس ومايكروسوفت، بنلاحظ اختلافات في الصحة المالية بتعكس صناعاتهم واستراتيجياتهم. ستاربكس شوفنا تحسن في نسبة النقد، وده بيدل على إدارة سليمة في قطاع سريع التحرك. مايكروسوفت عندها صورة أكثر تعقيد، بنسب متقلبة بتعكس طبيعة صناعة التكنولوجيا المعقدة.




تحليل نسب السيولة لستاربكس ومايكروسوفت في 2023 بيوضح الدور الحاسم للنسب دي في التحليل المالي. بتقدم رؤى عن قدرة الشركة على دفع التزاماتها القصيرة الأجل وصحتها المالية. ستاربكس أظهرت تعزيز في موقف السيولة، ومايكروسوفت أظهرت صورة متقلبة بتعكس صناعة التكنولوجيا. الفهم العميق للسياق مهم جداً للمستثمرين والدائنين وإدارة الشركات في اتخاذ قراراتهم.

في سنة زي 2023، نسب السيولة ظلت أدوات مهمة في تحليل المالي، مساعدة المعنيين في فهم تعقيدات التمويل الشركات.



تعرف علي المحاضرات التي يقدمها العسال في مجال الاكسل و تحليل البيانات و التحليل المالي



 


كورس المعادلات الاكثر استخداما

  - تعلم اكثر من 30 معادلة مهمه في الاكسل تساعدك في 85% من مشاكل الاكسل و تضعك علي طريق الاحتراف




383 views0 comments

Recent Posts

See All

Most useful DAX functions In Power Pivot

#1- Calculate() It is one of the most important functions that help you evaluate the expressions by adding your own filters to data. Syntax- CALCULATE(<expression>, <filter1>, <filter2>…) Example- Sum

Subscribe to our newsletter • Don’t miss out!

Thanks for subscribing!

bottom of page